Tesla prijkte in september nog fier boven aan de lijst van best verkochte automerken in Nederland. De Amerikaanse maker van elektrische auto’s wist 5.890 nieuwe auto’s te slijten en liet zo vertrouwde namen als Opel, Peugeot, Toyota en Volkswagen achter zich.
Maar in oktober werden er slechts 322 Tesla’s verkocht, blijkt uit cijfers van brancheverenigingen Bovag, RAI Vereniging en dataleverancier RDC. Daarmee zakt Tesla terug naar plek 21. Hoe kan dat?
Volgens directeur Clem Dickmann van autokenniscentrum Aumacon is dat een kwestie van veel vraag en weinig aanbod. Er zijn veel bestellingen geplaatst, maar de Tesla-modellen kunnen niet direct geleverd worden.
“In september kwam er een schip met een grote voorraad Tesla’s aan. Die worden dan meteen op kenteken gezet”, zegt Dickmann. “Het zijn auto’s waar lang op is gewacht.”
De Aumacon-directeur vermoedt daarnaast dat zo’n grote levering het Amerikaanse bedrijf best goed uitkwam. “Elon Musk had een succesje nodig, want hij had voor het derde kwartaal bepaalde dingen beloofd aan aandeelhouders”, aldus Dickmann.
In de verkoopcijfers van nieuwe personenauto's is het grillige verloop van Tesla-leveringen goed te zien. In de dalmaanden zijn dat er enkele honderden. Maar als er een schip met bestelde wagens binnenvaart, schiet dat aantal omhoog, met een piek van bijna zesduizend stuks in september.
Toch is de uitschieter in september geen toevalstreffer. Tesla doet het wel degelijk goed in 2019. De Model 3 is in de eerste tien maanden van dit jaar zelfs met afstand het beste verkochte model, met 13.892 exemplaren. Dat zijn er bijna drieduizend meer dan de Volkswagen Polo, de nummer twee op de lijst.
Dat heeft vermoedelijk alles te maken met de nieuwe bijtellingsregels die in 2020 ingaan. Het kabinet wil het fiscaal minder aantrekkelijk maken om een elektrische leaseauto aan te schaffen en schroeft daarom de bijtelling op. Dat is het percentage van de cataloguswaarde dat je moet optellen bij je inkomen voor privégebruik van een zakelijke auto.
Voor 2019 gaat het om 4 procent van de cataloguswaarde. Maar in de komende zeven jaar gaat dit percentage stapsgewijs omhoog naar 22 procent. Dit is het percentage dat momenteel voor niet-elektrische auto’s geldt.
Verder is het zo dat de lage bijtelling van 4 procent geldt tot een cataloguswaarde van 50.000 euro. Voor duurdere elektrische auto’s betaal je 22 procent bijtelling over het deel boven de 50.000 euro. Het plafond waarbij het lage bijtellingspercentage geldt, gaat de komende jaren echter omlaag naar 40.000 euro.
Deze maatregelen maken het bijzonder aantrekkelijk om dit jaar nog snel een elektrische auto van iets minder dan 50.000 euro als leasewagen te nemen. Denk hierbij aan modellen zoals de Kia E-Niro (vanaf 42.510 euro), de Hyundai Kona Electric (vanaf 41.595 euro) en de Tesla Model 3 Standard Range Plus (48.980 euro). Op jaarbasis kan dat honderden tot duizenden euro's aan belasting schelen.
De merken top-5 van oktober:
1. Volkswagen (4.498 stuks/ 13,2% marktaandeel in oktober)
2. Peugeot (2.533/7,4%)
3. Renault (2.390/7,0%)
4. Kia (2.253/6,6%)
5. Ford (2.218/6,2%)
Na tien maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar:
1. Volkswagen (40.886 stuks/ 11,2% marktaandeel in de eerste tien maanden van 2019)
2. Opel (29.371/8,1%)
3. Peugeot (25.916/7,1%)
4. Ford (22.500/6,2%)
5. Toyota (22.279/6,1%)
Na tien maanden zijn de bestverkochte modellen dit jaar:
1. Tesla Model 3 (13.892 stuks/3,8% marktaandeel in de eerste tien maanden van 2019)
2. Volkswagen Polo (11.134/3,1%)
3. Ford Focus (9.485/2,6%)
4. Volkswagen Golf (8.2717/2,3%)
5. Opel Karl (7.978/2,2%)